AA luidt de noodklok: ondertunnel Gravenallee!

Niks nieuw stadhuis of kostbare renovatie. Laat de Gemeente Almelo het geld nu eens besteden aan iets dat echt iets oplevert. Bijvoorbeeld aan de ondertunneling (of een loop-/fietsbrug) van de Gravenallee. Deze eeuwenoude allee houdt nu ter hoogte van de Van Rechteren Limpurgsingel abrupt op terwijl recreanten komende vanaf het kasteel van de graaf daar toch, met gevaar voor eigen leven, proberen over te steken. Ze klimmen gewoon over het hek en het zijn niet uitsluitend jongeren die dat doen. Tot voor een aantal jaren geleden was op dezelfde plek ook gewoon een ‘oversteekplaats’ met aan weerszijden open dubbele hekken waardoor zowel voetgangers als fietsers naar de overkant konden komen. 

Zie hieronder het filmpje van afgelopen zondagmiddag. Er is in het gemeentehuis overigens recent nog gesproken over een hekwerk dat langs de singel zou moeten komen, echter slechts bij het deel richting kruising Nijreessingel. Ook op die plaats steken veelvuldig mensen over, met name voetballertjes die naar de velden van de AVC Heracles willen. Nu de dagen korter worden, en het dus steeds eerder donker zal zijn, wordt het er alleen maar gevaarlijker op.

Posted by Redactie

7 comments

Honderd meter naar links fietsen of wandelen, onder viaduct door en meteen weer rechtsaf slaan en de wandelaar of fietser is al weer in de prachtige Gravenallee. (Kan ook de andere kant op) Zorg er alleen voor dat het onmogelijk is de gevaarlijke singel over te steken. Geen gemeenschapgeld steken in een ondertunneling. Bovendien kost een tunnel te veel ruimte.

De betonnen bak spreekt voor zich, de damwanden zijn nodig om het hoogteverschil zonder talud te kunnen realiseren.

Omdat de Gravenallee de oudste rechten heeft zou deze niet langer doorsneden moeten worden. De Van Rechteren Limpurgsingel kan hier makkelijk onderdoor…

Het damwand-idee alleen zal niet funktioneren omdat deze de druk van het grondwater en aarde niet uit de bak zal kunnen houden. De verzonken bak zal dus wel van beton gemaakt moeten worden uit kostenoogpunt.

Maar waarom deze bak dan niet tegelijkertijd doortrekken zodat deze weg ook onder het kanaal doorgaat? De diverse aanrij-routes naar de Almelose binnenstad moeten sowieso eens op de schop, dus mooi de kans eens een echt masterplan te ontwikkelen, ipv. domweg geld weg te geven aan projectontwikkelaars…

Ik vind dat de Graven Allee eigenlijk de oudste rechten heeft. Dus die prachtige, unieke laan moet dóórlopen, zonder tunnel of brug. En de v.R-L-singel zou er onderdoor moeten.
Dit kost een hoop geld, maar erg veel mensen zouden dit buitengewoon op prijs stellen lijkt mij. Of het practisch uitvoerbaar is…?

Voorlopig waren de fietsers al bijzonder blij met een fietstunneltje om vanuit de stadzijde via de Gravenallee hun fietstocht te kunnen starten.
Vooral door de VVD al jaren promoot, maar net als met zoveel plannen lukt het maar niet in onze stad.

@Lijst Kamphuis
In het kader van stadsherstel zou dit een hele goeie zaak zijn.
De Gravenallee is vroeger met toestemming van de Graaf doorklieft door de singel welke zijn naam kreeg. Deze singel was destijds een noodzaak.
vanaf de Gravenallee tot het punt waar de viaduct over het kanaal begint is min. 250 mtr. en tot de kruising Hofstraat 220 mtr.
Met gemak kan hier een doorrijhoogte van 4,5 mtr gecreëerd worden.

H. Holtkamp Almelo

Het mooiste zou zijn de Gravenallee op het huidige niveau het houden, de weg eronderdoor. Misschien lastig,
omdat even verderop de weg omhoog gaat over het kanaal. E.e.a. lijkt afhankelijk van de benodigde doorrijhoogte.
Stalen damwanden langs de weg inheien, dan kan de weg worden verdiept. De langsliggende fietspaden blijven gewoon op het huidige niveau. Een brug over de weg en klaar is Kees.

Lijst Kamphuis Almelo
http://www.lkalmelo.nl

Geef een reactie