‘Leuke erfenis van 250.000 euro voor nieuwe raad’

Het College stelt voor de Bavinkelsweg te ontrekken aan het openbaar verkeer met het doel de overweg gelegen bij de boerderij en minicamping van de familie Ter Haar op te heffen.

De familie Ter Haar heeft, al 100 jaar, het recht van overpad op de overweg  en wil niet meewerken aan sluiting. De gemeente stelt dat sluiting o.a. om veiligheidsredenen noodzakelijk is, maar er heeft hier nooit een ongeluk
plaatsgevonden.

Tijdens de laatste raadsvergadering (dinsdag 9-2-2010 ) kwam opeens naar voren dar de gemeente 250.000 euro heeft ontvangen van ProRail voor het sluiten van de overweg. De raad wist dit niet. Als de overweg niet gesloten wordt moet dit bedrag terug betaald worden aan ProRail. De 250.000 is in de financiering van het verdiept spoor gestopt ,volgens mij buiten de raad om.

Het besluit m.b.t de sluiting is aangehouden en gaat nu in april naar de nieuwe raad. Een leuke erfenis

Gijs Stork, ALA – AOV.

Naschrift redactie: Bij de afgelopen raadsvergadering werd door wethouder Anthon Sjoers eveneens duidelijk gemaakt, dat de familie Ter Haar inmiddels al geruime tijd in overleg is met ProRail om tot een schikking te komen. Volgens Sjoers gaat het hierbij om een aanzienlijk bedrag. Zie ook dit filmpje vanuit ’t Hookhoes waarin een helaas slecht verstaanbare Gijs Stork de zaak mondeling uitlegt. In hetzelfde filmpje hoort u daarna o.a. de heer Çete van de Lijst Çete.

Posted by Redactie

7 comments

Sjoerd Visser (P.V.A)

@ troubleshooter:
Als men die sporen zo had verdiept dat men daarboven het had kunnen afdekken zodat er voor voetgangers en fietsers makkelijker van de ene kant naar de andere kant van het spoor kon komen (een soort tunnel dus), dan was de doorstroom nog veel beter geweest…in mijn ogen dan. Het blijft veel omrijden danwel omlopen zo, daarin is niets veranderd. Een grote gemiste kans. Zoals eerder in mijn vorige reactie te lezen is: die tweedeling blijft door dat spoor. Het had echt wel anders gekund volgens mij….veel beter dan deze oplossing.

Geachte heer Wanscher,

Uit uw reactie proef ik een voorkeur voor de vriendjespolitieke ambtenarij van de Gemeente Almelo. Zoals u wel weet heeft in deze gemeente de afgelopen 10 tot 12 jaar een straf, alsof door een militair gedicteerd, regime zijn werk gedaan. Democratie is met voeten getreden, machtsspelletjes zijn over de hoofden van de gekozen vertegenwoordigers uitgevoerd, belangrijke, de gehele burgergemeente betreffende, beslissingen werden via achterkamertjes en zonder rechtmatige controle door gemeenteraad en accountants uitgevoerd.

Kortom, om dan een landelijk wellicht preverabele politiek te promoten gaat hier niet op, de lokale politiek staat hier los van. Hier is, zonder instemming (opnieuw!) door de gemeenteraad, een beslissing door het College genomen, welke de burgers veel geld gaat kosten.

Mijn advies aan u, ga u eerst eens deugdelijk inlezen, zonder commentaar, gebaseerd op drijfzand, te publiceren!

@S.J Visser (P.V.A)
Bevlogenheid moeten we niet verwarren met domheid. Er zijn twee knellende overwegen verdwenen, de doorstroom van het verkeer is er 100% op vooruit gegaan evenals de veiligheid.
Verstandige almeloers kijken dwars door dit onzinverhaal heen, evenals dat van de heer Stork die zich gewoon slecht voorbereid op raadsvergaderingen door overduidelijk zijn stukken niet te lezen, zie onair49

S.J Visser (P.V.A)

@ r.wanschers:
Denkt U nou echt dat de reistijd daardoor sneller zou gaan?
Ik weet niet of het u al opgevallen is…maar alles waar een overheid zich mee bemoeit werkt alleen maar meer vertraging in de hand. Alleen al vanwege de verschillende standpunten, waaraan men rotsvast blijft vasthouden, gooien roet in het eten. En werken dus eerder vertragend dan snelheidsbevorderend. Om over de rest van die spoorwegverbinding maar te zwijgen.
Allereerst is de infrastruktuur van de spoorwegen al te oud en te vertragend, alsmede de bestuursleden van diverse organisaties die ermee te maken hebben.
En dan heb ik het nog niet eens over onze Gemeenteraad, die een half/driekwart verdiept spoor maken, waardoor bestaande spoorwegovergangen in stand zijn gebleven. De tweedeling van deze Stad door dat niet genoeg verdiepte spoor is gebleven, en die overwegen zijn nu nog niet veilig (bij glad weer) en blijven de goede verkeersstroom belemmeren.
In Almelo doet men het altijd moeilijker on onmogelijker dan dat het in werkelijkheid kan.
Doe maar gewoon lijkt bij enkele mensen met meer macht geheel uitgestorven te zijn.
Vandaar dat een goede doorstroom (op állerlei gebieden) in Almelo maar niet van de grond wil komen.
Daar is de eigenwijsheid troef. Vooral niet te verwarren met eigen “wijsheid”.
Dat zijn 2 totaal verschillende dingen. En in dat verschil leven we nu.

Gewoon even terzijde: de treinen die nu rijden zijn al 30 jaar oud. Er mag niet sneller per spoor worden gereden dan 140 km/u als er ongelijkvloerse overgangen zijn. Spoorbruggen of -tunnels zijn dus één van de voorwaarden om sneller reizen per trein mogelijk te maken op de huidige infrastructuur. Op het oude bochtige spoor, net als in Engeland, is een tweede voorwaarde ander materieel in te zetten in de vorm van o.a. “kantelbaktreinen” die sneller over het bochtige spoor kunnen. Nederland loopt achter met de snelheid waarmee per trein kan worden gereisd maar om deze achterstand in te lopen moet er op zijn zachts gezegd nogal geïnvesteerd worden. En dat gebeurt dus niet wat nu wel wenselijk zou zijn. Het interieur van de treinen wordt nu opgekalefaterd terwijl eigenlijk anno 2010 de NS eens sneller materieel zou moeten overwegen. Dat helpt alleen als Prorail “stremmende” elementen uit de weg ruimt zoals (i.v.m. veiligheid) “prutsovergangen”.

Niet in de laatste plaats om reizen per spoor aanzienlijk sneller te maken zodat het een echt alternatief wordt voor wegverkeer. Tja, het bochtige spoor verander je niet zomaar maar het materieel kan doordachter bij vervanging zodat, bijvoorbeeld, een reis Amsterdam – Almelo niet 1 uur en 45 minuten duurt maar, laten we zeggen, 1 uur en 10 minuten. Maar zoals gezegd moeten dan wel allerlei overgangen bij boerenwegen ofwel verdwijnen of ongelijkvloers worden gemaakt. Dit wist u toch wel of gingen uw gedachten niet zover als roeptoeter en dus niet gehinderd door de wetenschap dat er grotere belangen zijn dan boerderijen met een privéspoorwegovergang. Voor wie het niet begrepen heeft, het belang om de trein en het openbaar vervoer een serieus alternatief te maken voor het wegverkeer vergt investeringen en daarom moeten dan “pittoreske overgangen” verdwijnen in verband met hogere snelheden door treinen.

Akkoord, een zwaar vraagstuk voor menig Almeloos dorpsgenoot in de dorpspolitiek en reaguurders die niet verder denken dan hun eigen achtertuin. Als ultieme fietser ga ik nog verder in het kader van het opheffen van overgangen i.v.m. de snelheid van de trein. Van de twee overgangen ter hoogte van Zenderen gaat er minstens één ook opgeheven worden. Hopelijk wordt de andere ondertunneld. Krijgen we een dorpsdiscussie dat de tunnelhellingen iets te stijl worden voor één of andere persoon op leeftijd.

En als laatste zeg ik als fietser dat de afsluiting van de Deldensestraat wél als voordeel heeft dat autoverkeer mij nu niet meer de vouwen uit mijn verschoning rijdt op die weg. Dat dan weer wel. En de omweg…ach…ik moest er ook (al vloekend) aan wennen maar die is als fietser niet zo groot als je bijvoorbeeld naar de Christoffelstraat wilt vanaf de “kaasboerderij” bij de oude overgang. Leve Google Earth: de omweg is 500 meter per saldo op de fiets. Dus met een bejaardentempo is dat 2 minuten langer.

Zeg Tony ben je niet een beetje aan het queruleren?

Hierbij een stukje tekst uit het raadsvoorstel d.d. 26-1-2010, Dhr. Gijs Stork had dit ook uit de stukken kunnen halen. “Beetje dom hé”

3. Financiële consequenties:
Naast het verkeersveiligheidsbelang loopt de gemeente een financieel risico van 252.363,77 Euro (prijspeil 2004), wanneer niet tot onttrekking van de Bavinkelsweg inclusief spoorwegovergang wordt overgegaan. Dat is vastgelegd in de projectovereenkomst Almelo Verdiept tussen Prorail en de gemeente Almelo

Zoveelste doofpot. Ga er maar vanuit dat als straks de nieuwe raad geïnstalleerd is, er nog wel wat lijken uit de kast vallen.

Laat een reactie achter op troubleshooter Reactie annuleren