Personeel moet wissels handmatig klimaatneutraal ontdooien

Nederland heeft last van de winter en dat geldt voornamelijk het openbaar vervoer. Met alle sneeuwval van de laatste tijd is het al meerdere keren voorgekomen dat bussen en treinen uitvielen. Bij deze laatste ging het vooral om bevroren wissels. In vroeger tijden, toen de spoorwegen nog keurig van de staat waren (en ook keurig werden onderhouden) waren de meeste wissels voorzien van een verwarmingselement. Bevriezen was niet of nauwelijks aan de orde.

Hoe anders is dat bij de huidige netbeheerder ProRail. Na de privatisering zijn de spoorwegen meer en meer een commercieel bedrijf geworden en in zo’n situatie wordt er zelfs op de hele kleintjes gelet. Zo zijn wissels niet meer standaard van verwarming voorzien (met alle gevolgen van dien) omdat het volgens het gierige ProRail gewoon te duur is. De dikbetalende reiziger kan verrekken. Als alternatieve oplossing is spoorwegpersoneel tegenwoordig uitgerust met een gasbrander om de wissels handmatig te ontdooien. Dat gebeurt in het hele land, hoewel Almelo hier als enige een uitzondering op vormt.

In onze stad wordt het milieu op handen gedragen en het gebruik van een gasbrander bij het ontdooien van wissels zou volgens de milieuwethouder niet alleen te gevaarlijk, maar ook teveel CO2-uitstoot geven. Daarom wordt in Almelo honderd procent natuurlijk en klimaatneutraal ontdooid (zie foto) hetgeen ook volledig door de groene partijen wordt ondersteund. Zodra een treinstel een bevroren wissel nadert stopt de trein en stapt het personeel (conducteur of machinist en afhankelijk van de aandrang) om beurten uit om de wissel(s) te ontdooien. Uiteraard komt hier uitsluitend personeel voor in aanmerking dat goed kan mikken. Ook wordt er, om succes te garanderen, vooral veel koffie in de treinstellen geschonken.

TéCé.