Zet waardevolle Almelose ambtenaren op regionale transferlijst

Ik heb met veel belangstelling de begroting van de gemeente Almelo 2010-2014 doorgeworsteld. Eén van mijn vragen gaat over het volgende onderwerp: gemiddeld veel te hoge ambtenarensalarissen.

Uit de Begroting van Almelo 2010-2014 bladzijde 14/140: 

9 Max-2 problematiek en verworven rechten
 

Conform de richtlijnen worden bij iedere begroting de loonkosten geraamd volgens de max-2 systematiek. Een functie kent een waardering (functieschaal) en daarbinnen een systeem van periodieken. De loonkosten worden voor iedere medewerker, ongeacht de werkelijke inschaling, geraamd op zijn of haar functieschaal en daarbinnen op de twee na hoogste periodiek die kan worden bereikt. Sinds de start van deze systematiek in 2002 wordt er door alle afdelingen geworsteld met de financiële gevolgen van deze systematiek. De laatste jaren wordt de problematiek steeds hardnekkiger gevoeld omdat de loonkosten voor het management grotendeels tot de niet beïnvloedbare kosten behoren. In het jaarrekeningresultaat van de afdelingen zijn deze negatieve gevolgen zichtbaar.

Per eind 2008 hebben 550 medewerkers hun eindschaal en maximale periodiek bereikt. Daarnaast zijn nog eens 50 medewerkers ingeschaald op de een na hoogste periodiek. Op dit moment worden 600 van de 827 medewerkers (72%) in de begroting dus te laag geraamd. Daarnaast hebben circa 80 medewerkers een inschaling boven de functiewaardering. Dit heeft met name te maken met in het verleden verworven rechten. Het totale probleem hebben we inzichtelijk gemaakt. We kunnen deze problematiek niet in één jaar oplossen maar pas na verloop van tijd. Voorgesteld wordt om dit probleem in 6 jaar tijd op te lossen en de personeelsbegroting gedurende 6 jaar met € 400.000 per jaar te laten stijgen. In de tussenliggende jaren zullen we de ontwikkelingen met betrekking tot deze problematiek nadrukkelijk monitoren en hierover rapporteren. 

Opmerkingen: 
Allereerst zou de vraag aan de orde moeten komen of de arbeidsvoorwaarden van ambtenaren niet aan herziening toe zijn mede gelet op de grote reorganisaties in het bedrijfsleven. Steeds als er iets extra te halen valt mogen de vuilnisophalers wel de kastanjes uit het vuur halen (nu Middelburg). Met zo’n ervaren ambtenarenkorps mag je verwachten, dat er een enorme output is en dus minder fte’s. De benodigde € 400.000,00 per jaar dient wel uit de eigen begroting te komen en niet worden afgewenteld op de inwoners van onze stad.

Mogelijk andere oplossing:
De gevolgen van de veel te hoge inschaling van 80 fte  en de bijbehorende extra  toeslagen komen ten nu laste van de burgers van Almelo. Mij lijkt beter om te beginnen bij de 80 bovenmatig en kennelijk geweldig functionerende ambtenaren, toppers dus, op een regionale transferlijst te plaatsen. De marktwaarde van deze ambtenaren moet voor andere gemeenten zeer waardevol zijn en veel gemeenten zullen in de rij staan deze ervaren ambtenaren, geweldig presterende toppers, tegen de geldende functieschalen met daarbij behorende periodieken over te nemen. De gemeente Almelo draagt dan alleen nog de lasten van de extra toeslagen.

Voordelen:
Voor de omliggende gemeenten  heeft het veel voordelen om op korte termijn over zoveel toppers te kunnen beschikken. De vacatures kunnen dan indien nodig worden opgevuld met jong aanstormend talent in lage functieschalen en zo ook voor een betere doorstroming in het ambtelijk apparaat zorgen. Per saldo kan er mede door deze transfer activiteiten een positief saldo ontstaan, en het geraamde tekort  van € 400.000,00 doen omslaan in een overschot. Met dit overschot kunnen dan wel weer andere dingen worden gedaan.

J. van Willigen

Posted by Redactie

10 comments

Bedankt voor de informatie. Dit is een toffe vacature.

Wat een vijandig gedoe allemaal! Lange tenen en korte lontjes, daar komt het op neer.
Overigens, meneer Maarten: als u uw berichten “ondertekent” met uw voornaam is het niet raar als opponenten u gaan tutoyeren.

Geachte heer Kamphuis,
In uw laatste reactie spreekt u mij met jij aan. Daar ik u geen toestemming heb gegeven voor de jij-vorm, verzoek ik u dan ook voortaan de correcte beleefdheidsvormen in acht te nemen.

Verder refereert u aan het totaal aantal ambtenaren, niet zoals ik aangaf aan het werkelijk aantal ambtenaren BINNEN het gemeentehuis. Dit aantal is lager dan het door u genoemde aantal van 500.

Dat u voorbij wenst te gaan aan de door mij geponeerde stelling ten aanzien van de vriendjespolitiek binnen het old-boys-network onder de ambtenaren ‘die de weg kennen’ geeft te denken.

Dat u daarnaast niet wenst in te gaan op de publieke taken van ambtenaren, ruimhartige openstellingstijden of behoorlijke uitvoering van het takenpakket laat mij twijfelen aan uw partij-oprechtheid hier verandering in te brengen.

Dat u tot op heden nagelaten heeft een rekenmodel te presenteren als voorbeeld hoe diverse zaken in Almelo volgens u (uw partij) geregeld zouden kunnen worden zegt meer over u (uw partij) dan u kunt bevroeden. Het geeft aan dat u slechts (zoals de tomaatpartij) wilt ageren, zonder alternatieven aan te dragen.

Kotrtom, al wens ik u al het succes in de wereld toe, u zult het zonder mijn stem moeten doen!

Maarten,
Waar het om gaat is dat ik weet dat er geen 500 zakkenvullers bij de
gemeente Almelo werken. Het is maar een klein groepje, gevormd door het
college en enkele hoge ambtenaren. De rest, aan de balies, of bij stadbeheer,
werkt ook gewoon 40 of 36 uur per week, heeft ook een gezin te onderhouden.

Daarom vind ik het zo jammer dat jij en vele duizenden Nederlanders (zoals je zegt)
afgeven op ambtenaren. Maar nogmaals, ze werken gewoon 40 uur per week en voeren zaken
uit die door een klein groepje bedacht wordt. Klein groepje, (waar jij en velen ook
voor gestemd hebben) geen 500 dus.

http://www.vrijalmelo.nl

botnet geimporteerd in gemeente netwerk!

Geachte heer Kamphuis,

Het valt mij de laatste tijd op dat u wel erg veel schoten lost, vanaf de heup dus ongecontroleerd en dat er nogal eens losse flodders tussen zitten.

Het gaat niet om kennis hebben van het anbtelijk apparaat, zoals u uw twee ambtenaar-collega’s toedicht. De ‘vriendjespolitiek’ die deze kennis met zich meebrengt moet juist het gemeentehuis uitgeveegd worden.

Natuurlijk zijn er werkenden, ook in het gemeentehuis. Maar het valt me wel op dat het mopje: “Weet je waarom er in het midden van de gangen een streep geschilderd gaat worden? Dat is om te zorgen dat de ambtenaren die ’s morgens iets later komen de ambtenaren die ’s middags iets eerder naar huis gaan niet n de weg lopen.” nog steeds van toepassing is.

Ik en met mij vele honderdduizenden Nederlanders moeten gewoonweg 40 uur per week werken, voor (on)behoorlijk minder dan een gemiddelde ambtenaar. En wij mogen daarbij ook nog eens overwerken zodra de hoeveelheid werk daarom vraagt.
Als ik echter op een normaal tijdstip, zodat ik niet teveel vrije uren verlies, naar het gemeentehuis moet voor de publieksbalie, dan kan dat niet, omdat de betreffende ambtenaren al naar huis zijn…

Er wordt niet voor niets in Nederland zo enorm afgegeven op ambtenaren! Als ik kijk naar de hoeveelheid medewerkers binnen het gemeentehuis dan denk ik dat een gemiddeld bedrijf dezelfde hoeveelheid werk met de helft minder werknemers en met een minstens 2 keer zo grote nauwkeurigheid verricht! Door gewoonweg overbodige overlegstrukturen weg te halen kunnen er al minstens 50 man bij de gemeente Almelo verdwijnen. Er hoeft geen wethouder kunstzaken te zijn, wanneer de gemeenteraad 1 van uw oud-collega’s alle aanvragen laat inventariseren en de gemeenteraad een verdeelsleutel voorlegt. Daar hoeft geen Kuiper ad 90.000 euro de gemeenschap te schofferen met etentjes, plezieruitstapjes naar Turkije en wat dies meer zij, op deze wijze het kunst-budget opmakende.

Megalomane plannen als een monorail, die de gemeenschap in Almelo al minstens 150.000 euro heeft gekost in de vorm van onderzoekjes en bezoekjes aan monorail-proeftuinen (door Sjoers, waarbij de goede man zelfs nooit heeft mogen meerijden in zo’n apparaat) zouden door een bedrijfsmatige aanpak zelfs niet voorbij de tafel van een van uw hardwerkende oud-collega’s zijn gekomen…

Toen de plannen voor Blauwestad in Groningen werden ontvouwen zou een bedrijfsmatig geleid gemeentehuis eerst eens gekeken hebben of dit project wel kans van slagen heeft. 10 Jaar na het begin van de aanleg van Blauwestad blijkt dit project gewoonweg mislukt. De gemeentes en de provincie blijven met de kater zitten, want alle projectontwikkelaars heben zich teruggetrokken. Slechts iets minder dan 10 % van de nieuwbouw kon worden gerealiseerd, kapitaal is domweg vernietigd!

Maar wat doet het ongeremde en ongeleide projectiel Sjoers, zónder dat de gemeenteraad ingrijpt? Hij stort de Gemeente Almelo in een bodemloze put! Waterrijk vraagt nl. investering tot een half miljard euro’s. Wie draagt de strop als ook dit waterrijkje mislukt?

Kortom heer Kamphuis, als een ongeleid projectiel allerlei dingen roepen zónder onderbouwing, daar hebben we in het gemeentehuis al genoeg ervaring mee. Laat maar! Zorg eerst voor een goede fundatie, onderbouw uw verhaal, stop met losse flodders, daar prikt de burger doorheen.

De burger wil eindelijk gehoord worden, de burger wil een fatsoenlijk, eerlijk en open bestuur waarbij men kan meedenken en meepraten. Schreeuwers hebben we al genoeg gehad in Almelo!

500 lijkt me sterk overdreven. Als ik kijk naar de afdeling waar ik werkte (30 man) waren er 2 die echt kennis hadden van het ambtelijke apparaat, de rest deed gewoon zijn werk en zouden mislukken op de 2 plekken die volgens u geschrapt moeten worden.
Ik denk dat we beter die mensen kunnen koesteren en ze overtuigen met de nieuwe politiek mee te doen voor een beter Almelo. Overal tegenaan schoppen en mensen beledigen is niet het doel van de PVA. Ik vind het persoonlijk niet kunnen om de ambtenaar tegen het hoofd te stoten, zijn ook gewoon mensen die volgens de regels werken. Niemand wil bewust een ander benadelen, ook ambtenaren niet ! Maar het zit hem in de regels !

Na vertrek van enige honderden fte’s blijven altijd nog zo’n 500 oude hap ambtenaren over.
Dat lijkt me meer dan voldoende om zonder problemen mee verder te gaan.

Open staan voor nieuwe kennis is belangrijker dan halsstarrig vasthouden aan vergane glorie.
De nieuwe fte’s kunnen tevens beter voor de gehele regio/provincie worden aangenomen, dat maakt het apparaat enigzins flexibel.
Alle overbodige wachtgeldregelingen kunnen danook direct geschrapt worden, en gaan organisaties werken aan een regeling voor alle werkenden, bedrijfsleven of ambtenaren.
Gelijke monniken gelijke kappen zal ik maar zeggen.

André van der Heuvel

Door jonge instroom binnen te halen gaat veel kennis verloren hoe het niet moet… Dat vind ik niet jammer, maar eerder een kans om werkelijk met een schone lei opnieuw te beginnen. Te veel ingesleten routines verlamt.
Overigens een vreemde reactie van vrijalmelo: Als we alle raadsleden vervangen door nieuwe instroom van de nieuwe parijen, dan gaat er ook kennis verloren. Dus maar niet op Vrijalmelo stemmen, maar op de gevestigde en dikgevreten partijen????

En de druppel is toch wel (niet alleen van de Almelose ambtenaren, maar van allen) dat ze de gore lef hebben om 1 1/2 % extra loon te eisen, terwijl het economisch zo slecht gaat. Zij hebben geen vrees voor ontslag, het pensioen nog op de zeer riante eind-loonregeling en blijkbaar te hoog ingeschaald.

Dat er een boel teveel betaald krijgen ben ik helemaal mee eens, maar als we ze vervangen door
jonge instroom, gaat er dan niet veel kennis verloren ?

PVA http://www.vrijalmelo.nl

Laat een reactie achter op G. Kamphuis Reactie annuleren