Tijdens de informatieve raadsvergadering van dinsdag 15 maart stond Almelo Nouveau prominent op de agenda. Hans Blaak van ontwikkelaar Prosyn schetste op rustige toon aan de hand van een heldere presentatie de voordelen van het project Nouveau. Eindelijk komt er iets van de grond in Almelo. Zoals de naam al zegt, iets nieuws. “Nomen est omen”, sprak Blaak, hetgeen betekent: “De naam is een voorteken”. Nouveau is volgens Prosyn dan ook het begin van een nieuw tijdperk voor Almelo. Echter door de tegenstanders werden alle zeilen bijgezet en de meest absurde argumenten aangehaald om het project geaborteerd te krijgen. Over het waarom en de achtergrond daarvan is geen duidelijk beeld te verkrijgen.
Almelo Nouveau combineert een hotel en /of zorgappartementen voor ouderen met medische en leisure-activiteiten. Directeur Peter Weda wil er met zijn Trivium Meulenbelt en Casa Cura bij wijze van spreken morgen al zijn intrek nemen. Er is namelijk grote vraag naar zorgappartementen, die hij in Nouveau wil onderbrengen. Daarbij levert het voor de gemeente Almelo geld en werkgelegenheid op. O ja, er komt ook een buurtwinkelcentrum om de boel een beetje betaalbaar te houden, een essentieel onderdeel van het hele plan. Goed voor de toekomstige bewoners van de wijk Weggeler, Kollenveld en Nieuwland 1 en 2 . Iedereen blij toch?
O nee, de protectionistisch ingestelde binnenstadsondernemers (Theaterhotel?) en de op de Woonboulevard ‘wegkwijnende’ bedrijven (de gemeente heeft zelf diverse ondernemers geweerd) waren not amused. Er dient zich een levensgroot probleem aan! Volgens het doemscenario van MKB-voorzitter, woordvoerder van het Theaterhotel en VVD’er Wim van der Elst zouden hele volksstammen van ondernemers uit het centrum wegtrekken om voortaan hun boodschappen bij Almelo Nouveau te doen. De angst regeert dus. Niet erg liberaal allemaal. Op welke feiten Van der Elst zich met zijn overigens prachtige radiostem baseert blijft overigens een raadsel. Vervolgens duwde hij diverse tegenstanders van het plan letterlijk het ‘podium’ op om hun zegje te doen. Hij is zijn roeping als dompteur bij een circus werkelijk misgelopen, zo fraai was alles van tevoren gearrangeerd.
Raadsvoorzitter Jaap Stapel liet zich door het gejammer van (nota bene) VVD-fractievoorzitter Herman Nijhuis , die vond dat tegensprekers te weinig tijd kregen (liever had hij uitsluitend tegenstanders aan het woord gelaten), niet van de wijs brengen en hield het stelletje elkaar napratende papegaaien kort. Door diverse raadsleden werd bij Blaak nog geïnformeerd naar de schadeclaim, die de gemeente mogelijk boven het hoofd hangt als Nouveau niet doorgaat. Volgens Blaak is Prosyn namelijk al jaren met de gemeente in gesprek en zijn er verwachtingen gewekt. Wethouder Van Marle beweerde bij hoog en laag dat door de gemeente steeds het voorbehoud is gemaakt dat uiteindelijk de gemeenteraad beslist. Hij kon echter alleen verwijzen naar een enkele brief uit 2009 waarin dit met zoveel woorden zou staan. En zo bevestigde Van Marle juist het verhaal van Blaak. FAIL!
Het beste idee van de avond kwam van Bert Hümmels (Leefbaar Almelo) die voorstelde om de Van Rechteren Limpurgsingel ter hoogte van het Kollenveld te ondertunnelen, iets wat eigenlijk al jaren geleden had moeten gebeuren. Echter dit zou eerder een zaak van de gemeente moeten zijn en niet van de ontwikkelaar. Kortom al met al een eerder chaotisch dan informatief gebeuren. Wordt vervolgd.
Lees ook de reacties of voeg er zelf een toe door rechtsonder op ‘comments’ te klikken.
@ myself: die nuance = gemeentelijke bijziendheid….waar de gemeente zelf van erkent dat men daar last van heeft, ergo dat men niet altijd alles beter weet.
Alleen de PvdA “begrijpt niet” wie daarmee bedoeld wordt/is. Die hebben waarschijnlijk inmiddels een tolk nodig die hen uitlegt wat men daar in NL mee bedoeld.
Vandaar dat die op oude voet verder gaan…en die “wijsneuzen” het toch beter schijnen te weten…zo te merken.
zie nuance op site http://www.almelo.pvda.nl inzake Nouveau
Tunnel(s)…voor welk verkeer dan ook:
dat zou vooruitgang betekenen voor heel veel inwoners van Almelo.
Veel minder stoplichten “op rood en groen”….dat zou voor Almelo heel veel goeds doen.
MAAR zoals u weet: vooruitgang in Almelo…daar is men heel selectief mee (denkende aan dat nieuwe stadhuis…en de selectieve oplossing wat betreft overerving van armoede).
Vooruitgang valt meestal niet ten deel aan de overige mensen die de broodnodige vooruitgang op leef-, werk-, en mobiliteitsgebied ook al jarenlang nodig hebben.
Nee…hier houdt men de (verkeers)doorstroom liever zoals het is (het liefst om Almelo heen, kijkende naar ons Centrum waar de verkeersdoorstroomslagader vele jaren geleden werd afgeknepen). Dan kan men nog heel lang over diverse bijbehorende problemen “discusseren”, daarmee hun zetel weer een tijd onder de derrière houdende.
Zodat men daar de bijelkaar gekunstelde “meerderheids”onmacht kan blijven opleggen.
De verwoestende resultaten, die u al jarenlang kunt aanschouwen, neemt men er maar voor lief bij. De door de gemeente erkende gemeentelijke bijziendheid wil ook maar niet wegtrekken, en andere ideeën worden meteen naar het land der fabelen (lees: de prullenbak) verwezen, waarbij de tegenargumentatie danig te wensen overlaat.
Als je daarnaast ook nog dat eigenmachtige optreden van diverse collegewethouders moet aanschouwen, en men argumenten dus niet wil zien en horen door die gemeentelijke bijziendheid (lees: coalitiepartij-eigenwijsheid…daar zijn HELAAS geen brillen voor!!!) EN die gemeentelijke oostindische doofheid (die men overigens nog niet ontdekt dus ook nog niet erkend heeft…en waar HELAAS ook geen gehoorapparaten voor zijn uitgevonden),
zal men ondanks de woorden “Het Verschil Maken” dat verschil nooit kunnen tonen.
Je moet namelijk eerst een verschil TONEN als je ECHT een verschil WILT maken.
Daarmee bedoelt men hopenlijk niet dat men “Het Verschil” GROTER wil maken, alhoewel het er nu wel sterk op lijkt, gezien het afbraak- en bezuinigingsbeleid op (bijna!) alle fronten.
@LKA Een fietstunnel lijkt meer voor de hand te liggen. Mede gelet op de lagere scholen in de buurt.
Gianna,
Ze willen een autotunnel, geen fietstunnel. Bij de Berkelstraat is al een kruispunt, daar is de tunnel niet nodig, die moet dan verderop richting Nijreessingel.
Afgelopen dinsdag ben ik ook bij de raadsvergadering aanwezig geweest, en heb mij telkens weer verbaasd over het aantal sprekers dat zij “te spreken in naam van de bewoners van de buurt en de bevolking van Almelo in het algemeen” waarbij door de sprekers enkel eigen en dan vooral financiële belangen en argumenten werden aangedragen, waar door de voorzitter het aantal sprekers zo beperkt werd gehouden dat ik als echte bewoner totaal niet aan bod kon komen. Het totaal belachelijke door de VVD en consorten gelanceerde plan van een supermarkt op de hoek Bornsestraat / Violierstraat werd als alternatief naar voren geschoven een plan dat grote overlast in de buurt zal veroorzaken, een veilige verkeer afwikkeling is onmogelijk en de overlast als gevolg van laden en lossen en het auto verkeer wat tussen de twee stoplichten in moet in en uit voegen zal enorm zijn, als er dan toch nog ergens een supermarkt moet komen (waar het natuurlijk niet om gaat) doe die dan in één van de vele toch leegstaande winkelpanden (van Dronkelaarsplein en Hagenborg) daarnaast wordt er nu al een supermarkt aan de Bornsestraat gebouwd, maar die passen natuurlijk niet in de sabotage plannen voor Almelo nouveau. Met een dergelijk belachelijk plan moet je niet stellen dat je namens de bewoners spreekt. De bewoners willen wonen en zien dan ook als invulling op de plek Bornsestraat hoek Violierstraat woningbouw met dezelfde uitstraling als de omliggende bebouwing als enig acceptabele invulling. Een invulling die in eerdere instantie ook al door de gemeente is toegezegd. En waarbij Almelo nouveau een waardevolle aanvulling zal zijn op het wonen in de wijk.
Als we toch een tunneltje maken, neem dan meteen de Graven Allee mee! Dan kan die unieke laan weer ononderbroken van de Pook naar Huize Almelo lopen.
@LKA Niets is onmogelijk. Iets verderop de singel ter hoogte van de Schelfhorst ligt ook een fietstunnel onder de weg door. Moet toch niet zo moelijk zijn.
Gianna,
Bij de Berkelstraat lijkt me onmogelijk, misschien iets verderop van Het Vossekamp naar de Bornsestraat lijkt me de enige mogelijkheid met de minste knelpunten. Behalve de kosten dan !
Als regelmatig bezoeker van de raadsvergaderingen heb ik wederom genoten van dit schouwspel. Eigenlijk heel triest!!
Vertegenwoordigers van de oude club regenten, die de VVD hebben omgevormd van liberale partij tot een ordinaire plaatselijke belangenvereniging, verdedigen met allerlei knap gevonden argumenten hun achterhaalde opvattingen.
Van neutraal ben ik dinsdagavond overtuigd, dat dit plan (op hoofdlijnen) de enorme woestijn “Weggeler met Nouveau” een ander aanzicht en een nieuwe toekomst kan bieden.
Met ook een koppeling (tunnel) naar het Kollenveld kan eindelijk een groot gebied opnieuw worden ingericht.
Hierop aansluitend kan Almelo-Zuid worden aangepakt. Ook hier liggen er kennelijk al (deel) plannen klaar voor Van Kooten en de Plusmarkt, deze plannen kunnen wellicht uitgebreid worden met de overige braakliggende delen rondom het kruispunt. (Vroegere Grote Een/Sportzaak enz.)
Door het hergroeperen/verplaatsen, in ieder geval niet het uitbreiden van het aantal, van een of meer supermarkts kan zelfs een forse verbetering voor alle betrokkenen, ondernemers en klanten optreden.
Samen met het Indië terrein en nog wat lopende projecten kunnen we met meer dan 1000 nieuwe woningen nog jaren bouwen, en kunnen/moeten de Waterrijk gronden naar marktwaarde worden afgeboekt. Het gevolg kan zijn, dat onze stad weer een tijdje artikel 12 gemeente zal worden.
Voor B&W en hun voorgangers van onze stad een enorm gezichtsverlies, maar op termijn voor de inwoners wellicht een zege, doordat er meer objectief toezicht zal komen op het handelen van ons stadsbestuur.
@LKA Bij de kruising bij onder andere de Berkelstraat
En waar zou die tunnel dan onder de VRLS door moeten ?