Subsidiestromen

(ingezonden)

De Sinterklaasperiode ligt alweer achter ons, maar is dat in onze stad ook zo of zijn wij zo goedgeefs, dat sommige subsidiestromen niet alleen het hele jaar, en soms zelfs een groot aantal ongecontroleerd jaren doorlopen. Om de huidige oplopende tekorten, en de voortdurende stijgingen van deze tekorten die zich voor de komende jaren aandienen om te buigen zijn het afgelopen jaar op vele gebieden forse bezuinigingen doorgevoerd. Als regelmatig bezoeker van de Raadsvergaderingen heb ik vele insprekers van allerlei organisaties zien langskomen in hun poging om hun activiteiten (deels) buiten de bezuinigingen te houden.

Alle politieke partijen waren in allerlei zoekrichtingen druk bezig om de vele bezuinigingen te vinden. Uiteindelijk hebben onze 35 raadsleden na veel moties en inspraak en commentaren de knopen doorgehakt en zijn de afgesproken besparingen verwerkt in de begroting 2012. Ook de groene GFT bak gaan wij burgers in deze stad voortaan zelf (laten) schoonmaken, maar dat is voor de meeste burgers nog wel om te doen. Een deel van de bezuinigingen werd gevonden door in de vele jaarlijkse grote en kleine, soms zelfs hele kleine subsidies te schrappen. Dit zijn subsidies, die jaarlijks worden aangevraagd en toegekend, er is echter een subsidiebedrag , dat helemaal niet ter discussie heeft gestaan en dat viel mij als bezoeker van de vergaderingen steeds meer op. Ik bedoel hiermee de jaarlijkse Subsidie van het Theaterhotel te betalen van € 544.857,00 vastgelegd voor twaalf jaren. Deze subsidie is op 1 maart 2005 vastgelegd en loopt tot 1-1-2017 en wordt jaarlijks in vier termijnen uitbetaald.

 

De achterzijde van het Theaterhotel (Hagenborgh). Bij de rechter-onderdoorgang
bevindt zich op de achtergrond de laadlift. Foto: GoogleMaps.

Bij dit langlopende subsidiecontract behoort een investeringsbegroting en investeringsplanning van € 3.000.000,00 voor de periode 2005-2010. In 2011 zou dit dus allemaal daadwerkelijk gerealiseerd moeten zijn. (Pag. 5 lid 2.) In de bijbehorende uitvoeringsovereenkomst van 15 juli 2005 staat e.e.a. helder beschreven. Het probleem lijkt echter te zijn, dat niemand jaarlijks naar de realisering van de Investeringsbegroting kijkt. Laat staan controleert. (pag. 13) Tot op heden heb ik door navraag bij de gemeente vernomen, dat er wel van alles wordt vergeleken met andere schouwburgen enz., maar dat er niemand ziet of op het dak kan zien, dat de dakbedekking voor € 350.000 is vervangen. Het vervangen van de laadlift en de dockshelter moet te zien zijn, en/of eenvoudig in de boekhouding terug te vinden zijn. € 550.000,00. Mede gezien de zwakke financiële positie van onze gemeente lijkt het mij noodzakelijk en gewenst om geen onderscheid te maken in de verleende subsidies, maar ook deze grote langlopende subsidie te toetsen en te controleren op de realisering van het Subsidiecontract van 21 april 2005.

Met vriendelijke groet, regelmatig bezoeker van de Raadsvergaderingen.

Bijlagen (PDF):  contract en de pagina’s 5 en 13 apart.

– het Subsidiecontract (13 pagina’s)
Investeringsbegroting
De Raad

 

9 comments

Geen Kans, dan maar de kop eraf, maar ik heb fotos gemaakt van de nieuwe laadlift, roest zit er al op.

Beste mensen, al uw goede, rechtvaardige bedoelingen ten spijt moet ik u meedelen: koester geen illusies. Er zal naar deze malversaties geen haan kraaien zolang in die tent de gratis drankjes in de kelen van lokale politieke kopstukken/ambtenaren wordt gegoten. Het creatieve boekhouden zal echt niet aan de oppervlakte komen en als dat wel gebeurt, dan wordt er wel een uitweg gezocht en gevonden. Brand uw vingers hier niet aan, want de machtige lobby maait alle hoofden die boven het maaiveld uitsteken rigoureus af.

@LKA,
Ik heb het Subsidiecontract nog eens nagelezen, maar deze investeringen worden met name genoemd op pag. 13, en hebben geen directe relatie met het Theater deel, dat is juist, maar zo is het wel vastgelegd.

Het gaat nu om de daadwerkelijke realisering van de Investeringsbegroting 2005-2010.
Indien volledig uitgevoerd, dan is alles prima in orde! De subsidie kan dan doorlopen tot 1-1-2017.
Afspraak is afspraak!
Echter, indien de investeringsbegroting 2005-2010 niet daadwerkelijk is gerealiseerd dient in gebreke stelling te volgen.

Voor de resterende periode 2011-2017 geldt m.i. wel, dat de subsidie exclusief voor het Theater deel aangewend dient te worden.(2.Specifiek art. 2.7)

De Hoge Raad heeft zeer recentelijk beslist dat als geld dat is verstrekt voor een bepaald doel, niet aan dat doel is besteed, dit als verduistering moet worden aangemerkt. Zie LJN: BP4638 op rechtspraak.nl. Wie van het gemeentebestuur neemt hierin het voortouw door de overeenkomst met het Theaterhotel te ontbinden wegens tekortkoming in de nakoming en aangifte te doen van verduistering? Dan kan het geld weer terugvloeien naar de gemeenschap en hoeft de beoogde stijging van de gemeentelijke belastingen geen doorgang te vinden.

Ja maar, je kunt toch niet zomaar het hoofdkwartier van die vvd rovers in een kwaad daglicht stellen, dat is toch niet democraties enzo, je weet toch.

Ik heb het artikel gelezen en de bijlagen eens kritisch doorgenomen en ik vind het stuitend wat ik ontdek. Ik woon vlak in de buurt en ik heb zicht op de achterzijde van het Theaterhotel, daar waar die laadlift ligt. Ik ken de situatie ter plaatse en ik kan u verzekeren dat er nooit en te nimmer zo’n nieuwe laadlift of overkapping is geplaatst. Derhalve kan ik niet anders concluderen dat hier sprake is van regelrechte fraude met en/of verduistering van gemeenschapsgeld. Dat betekent dan voor mij ook meteen dat het contract met onmiddellijke ingang kan worden ontbonden, want de eigenaars van het Theaterhotel hebben zich niet aan de daarin vastgelegde afspraken gehouden. Dit is strafbaar en als meebetalende burger eis ik van de gemeente en gemeenteraad dat hier acuut maatregelen worden genomen!!!

@LKA

Ik wil mee bij de rondleiding!
Misschien leidt dat voor mij ook wel tot gratis kaartjes !

Aanpakken en mondje dicht 😉

Geachte college,
Op basis van de subsidieregeling met het Theaterhotel krijgen ze jaarlijks ruim 544.000 euro subsidie. Voorwaarde is hierbij dat er in een aantal jaren voor 3 miljoen aan investeringen wordt gedaan die in relatie staan met het Theaterhotel. Uiteraard is onze fractie erg benieuwd naar de gedane investeringen en wij zouden graag zien dat het college een rondleiding organiseert langs de gedane investeringen.

Met name de volgende investeringen lijken ons erg interessant om eens te gaan bekijken:
a. 550.000 euro voor een laadlift en dockshelter. Lijkt ons wel erg veel geld voor deze zaken en de vraag is ook of ze echt in relatie staan tot het Theater en niet het hotel.
b. 350.000 voor de vervanging van dakbedekking. Dat lijkt ons een bedrag waarmee je heel Almelo van nieuw dakleer kunt voorzien en
we vragen ons af of dit in relatie staat tot het Theater en niet tot het hotel.

Gezien onze scepsis zien wij graag een uitnodiging voor de raad tegemoet, zodat onze vragen en bedenkingen beantwoord worden.

Met vriendelijke groet,

Dit is werkelijk een schande. Ik vraag de gemeenteraad om opheldering.

EN dan ook nog potdomme elk jaar 40 vrijkaartjes voor zich zelf regelen….. (artikel 2.3)

Het toont de werkelijke aard van onze lokale bestuurders.

Ik pleur mijn afval dus wel in het Theaterhotel!

Geef een reactie