Veiligheid oprit A35 ondergeschikt aan het eigen gelijk

Raadslid Gerwin Kamphuis van Lijst Kamphuis Almelo is als gediplomeerd deskundige volledig in de smakeloze ‘A35-oprit-zaak’ gedoken en kwam tot de conclusie dat er in feite geen moer wordt gedaan en dat er opnieuw doden kunnen vallen bij de levensgevaarlijke oprit naar de A35. De rest van de politiek haalt onverschillig de schouders op, was haar handen in onschuld en de Rijkswaterstaat zegt ijskoud dat de boel aan de eisen voldoet. Mensenlevens tellen blijkbaar niet en zijn niets waard?

Kamphuis klom opnieuw in de pen:

Vreemde beredeneringen.

Na het gesprek met de gemeente kan geconcludeerd worden dat het RBT (met als aandeelhouders 4 gemeenten), de slootverbreding heeft laten ontwerpen en laten uitvoeren. De gemeente Almelo zelf is enkel betrokken geweest voor het inpassen in een bestemmingsplan. Een ondiepe afwateringssloot van Rijkswaterstaat is dus omgevormd tot een diepe en brede bergingsvijver. Onbewust is hiermee een levensgevaarlijke situatie ontstaan. Een stukje terug, bovenaan de oprit, is het nog gevaarlijker, raak je daar van de weg, dan kukel je zo 8 meter omlaag de plomp in.

Als reden om geen vangrail te plaatsen wordt door diversen gezegd: ”Een botsing tegen een vangrail kan wel meer schade opleveren dan in het water terechtkomen”. Ten 1e klopt die redenering totaal niet, want geen auto klapt loodrecht op een vangrail en de kans op overleven in ijskoud water is nu eenmaal nihil. Ten 2e is nu eenmaal de regel dat een obstakel binnen 13 meter vanaf buitenkant rijbaan, afgeschermd moet worden. Dat een vangrail dus gevaarlijker kan zijn dan een obstakel is hiermee totaal in tegenspraak. Obstakel: Diepe sloot, brug, portaal, bebouwing, dikke bomen, gevaarlijke watergangen enz. enz.

Lees hier verder.